قالب‌ مکعبی تست بتن ( قالب نمونه گيری بتن)

اطلاعات محصول:

استانداردهای معتبر دنیا، دستورالعمل های مشخصی را برای نمونه برداری از بتن تازه ارائه داده اند. در این بخش صرفنظر از تواتر نمونه برداری (تعداد نوبت های نمونه برداری برای حجم یا میزان معینی از بتن تولیدی) به نحوة نمونه برداری از بتن تازه برای کنترلهای کیفی پرداخته می شود. تا حد امکان سعی شده است از دستورهای استاندارد ملی ایران و در غیاب آنها از استانداردهای ASTM و EN استفاده می شود. همچنین با توجه به اینکه در برخی از کارهای عمرانی مشخصات ASTM و ACI حاکم است سعی می شود به این موارد اشاره شود.

استاندارد های مختلف روش های مختلفی را برای تعیین مقاومت فشاری نمونه های بتنی معرفی کرده اند.که متداول ترین روش ها عبارت اند از

  1. روش کر گیری از بتن سخت شده
  2. نمونه گیری در قالب های استاندارد

 

در صورت تمایل به مشاهده کاتالوگ قالب های بهراد سازان اینجا کلیک نمایید

 

توضیحات

قالب تست نمونه گیری

قالب تست نمونه گیری

استاندارد های مختلف روش های مختلفی را برای تعیین مقاومت فشاری نمونه های بتنی معرفی کرده اند.که متداول ترین روش ها عبارت اند از

  1. روش کر گیری از بتن سخت شده
  2. نمونه گیری در قالب های استاندارد

در روش اول بتن را درون قالب های تخته ای ریخته و بعد از سخت شدن با دستگاه مغزه گیری از بتن نمونه تهیه شده و در آزمایشگاه با دستگاه جک بتن شکن دیجیتال مقاومت بتن سنجیده میشود.قالب تست بتن, قالب نمونه گیری بتن

در روش دوم با توجه با استاندارد های مورد نظر بتن در قالب های با ابعاد مشخص (قالب مکعبی 15*15 ،قالب مکعبی  10*10 ، قالب مکعبی 20*20 و یا قالب استوانه ای 15*30 و قالب استوانه ای 10*20 ) می ریزند و بعد 24 ساعت که بتن به مرحله سفت شدگی رسید نمونه بتن را از قالب خارج کرده و درون حوضچه نگهداری بتن قرار میدهند و در سن مشخصه با دستگاه جک بتن شکن دیجیتال مقاومت بتن سنجیده میشود.

قالب های تست بتن میتواند از جنس پلاستیک ، فایبر گلاس ، چدنی ، فولاد و … باشد در هنگام انتخاب قالب با توجه به محل استفاده قالب و دیگر مشخصات که در جدول زیر قرار دارد می توان بهترن انتخاب را انجام داد.

استاندارد های ایرانی و امریکایی نمونه گیری در قالب های استوانه ای را قبول دارند که ارتفاع نمونه دو برابر قطر آن باشد و استاندارد های انگلیسی نمونه گیری در قالب های را تایید میکند که مکعب مربع باشد.

استاندارد های ایرانی قالب استوانه ای 15*30 را معرفی کرده و نمونه گیری در این قالب ها را تایید میکند با این وجود چرا اکثریت آزمایشگاه های ایران از قالب مکعبی 15*15 استفاده میکنند ؟

  1. وزن زیاد قالب 15*30 حمل آن را دشوار میکند
  2. قالب استوانه ای قبل از تعیین مقاومت فشاری باید کپینگ شود اما قالب مکعبی از این امر مبراست
  3. نمونه های استوانه ای نگهداری در حوضچه و نگهداری نمونه های شاهد در آزمایشگاه کار دشواری است.

 

درهنگام نمونه برداری به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

نمونه گیری از بتن تازه برای انجام آزمایشهائی بر روی بتن تازه یا بتن سخت شده انجام می شود.

بهرحال اولین گام در هر نوع کنترل و برای هر محصول مانند بتن، نمونه گیری یا نمونه برداری از آن  می باشد به نحوی که نمونه را بتوان معرف و نماینده مجموعه اصلی دانست وگرنه نمی توان به نتیجه لازم یعنی کنترل آن محصول دست یافت و قضاوتی را در مورد مجموعه به انجام رسانید و ارائه داد.

استانداردهای معتبر دنیا، دستورالعمل های مشخصی را برای نمونه برداری از بتن تازه ارائه داده اند. در این بخش صرفنظر از تواتر نمونه برداری (تعداد نوبت های نمونه برداری برای حجم یا میزان معینی از بتن تولیدی) به نحوة نمونه برداری از بتن تازه برای کنترلهای کیفی پرداخته می شود. تا حد امکان سعی شده است از دستورهای استاندارد ملی ایران و در غیاب آنها از استانداردهای ASTM و EN استفاده می شود. همچنین با توجه به اینکه در برخی از کارهای عمرانی مشخصات ASTM و ACI حاکم است سعی می شود به این موارد اشاره شود.

کلیات نمونه برداری

نمونه برداری باید بصورت غیر گزینشی (تصادفی یا اتفاقی Random ) صورت گیرد تا بتوان مشت را نمونه خروار دانست. هم چنین باید از روشهای مشخصی در مراحل نمونه برداری و آماده سازی آن جهت آزمایشهای مختلف بهره گرفت وگرنه ممکن است مشکلاتی در این راه پیش آید که نتیجه معتبری از آن حاصل نگردد. بهرحال بتن از درون وسیله اختلاط یا وسیله حمل باید خارج گردد و در حین خروج یا پس از آن نمونه گیری انجام شود. بنابراین با توجه به تغییر وسیله ساخت و حمل و ریختن بتن ممکن است تغییراتی در شیوه کار ایجاد گردد.

معمولاً کنترل کیفی بتن تازه در آخرین مراحل اجرائی و قبل از مصرف (قبل از ریختن در قطعه) باید انجام شود و نمونه گیری یا نمونه برداری نیز در این زمان مرسوم است مگر اینکه کنترل کیفی در زمان دیگری نیز مورد نظر باشد که مسلماً آزمایشهائی در مراحل دیگر ضرورت پیدا می کند. برای انجام این آزمایش ها، نمونه برداری، یا نمونه گیری در موعد مقرر (برای مثال بلافاصله پس از ساخت بتن) لازم خواهد شد.قالب تست بتن, قالب نمونه گیری بتن, قالب بتن

در مراحل نمونه برداری و آماده سازی نمونه یا آزمونه ها، حتی الامکان شرایط محیطی نباید تاثیر چندانی بر نمونه باقی گذارد مگر اینکه قید شود، نتیجه آزمایش در شرایط محیطی موجود و پس از تاثیر این شرایط بر بتن برای کنترل کننده اهمیت دارد. نمونه ها بلافاصله باید به محل آزمایشگاه یا آزمایش و قالب گیری حمل گردد تا از باد و آفتاب و تبخیر مصون بماند. گذشت زمان بر خواص بتن اثر گذار است. بنابراین لازم است برای بسیاری از آزمایش، نمونه ها در فاصله زمانی خاص تهیه و یا طی زمان خاصی، آماده سازی نمونه ها انجام گردد تا کار قضاوت در مورد نتیجه ها با سهولت بیشتری به انجام رسد. در این رابطه آزمایشهای اسلامپ، دمای بتن و درصد هوای بتن باید حداکثر5 دقیقه پس از آخرین بخش نمونه گیری شروع شود.

برای قالب گیری بتن جهت آزمایشهای بتن سخت شده، شروع آن حداکثر 15 دقیقه پس از اختلاط بخش های مختلف نمونه برداری خواهد بود.

نمونه برداری از تراک میکسر یا اتومیکسر

قالب پلاستیکی سبک بتن

از 15 درصد اول و آخر آن نباید نمونه برداری برای آزمایشهای مختلف (بجز کنترل یکنواختی اختلاط) انجام شود. عملیات نمونه برداری باید پس از افزودن آب یا افزودنی لازم به تراک میکسر یا اتومیکسر (در صورتی که مجاز به این کار باشیم) و اختلاط کامل آن صورت پذیرد. حداقل 2 بخش نمونه برداری در فواصل منظم زمانی در هنگام تخلیه بتن از بخش میانی (70 درصد میانی) باید انجام شود. توصیه می شود در هنگام تخلیه پس از حدود تخلیه 20 درصد، 40 درصد، 60 درصد و 80 درصد حجم بتن، چهار بخش نمونه برداشته شود. این بخش های نمونه باید از تمام سطح جریان بتن روی ناوه تراک میکسر اخذ شود و نباید از یکطرف آن نمونه گیری صورت گیرد. بخش های نمونه باید از تمام سطح جریان بتن روی ناوه تراک میکسر اخذ شود و نباید از یکطرف آن نمونه گیری صورت گیرد. بخش های مختلف بلافاصله باید با یکدیگر به خوبی مخلوط شود و سپس مورد آزمایشهای مختلف واقع گردد. فاصله زمانی بین اولین و آخرین بخش نمونه گیری نباید از 15 دقیقه تجاوز کند .

نمونه برداری از بتونیر یا مخلوط کن های دیگر بجز بچینگ پلانت

پس از تخلیه بتونیر حداقل از 5 نقطه دپوی بتن، 5 بخش مساوی بتن برداشته و با یکدیگر مخلوط می شود. سطحی که بتن بروی آن تخلیه می شود نباید جاذب باشد و مواد مضر و گل و لای را به داخل بتن وارد کند. در اختلاط بخش های اخذ شده باید بتن ها در یک طرف بزرگ (مانند طشت یا فرقون) ریخته و بخوبی با بیلچه و سرتاس، مخلوط شود. رعایت حداکثر فاصله زمانی بین بخش اول و آخر نمونه برداری ضروری است.

نمونه برداری از بتن دیگر بچینگ پلانت

قالب تست نمونه گیری3

از 10 درصد ابتدائی و انتهائی بتن خروجی از دیگ بچینگ نباید نمونه گرفت . از قسمت­های میانی در فواصل منظم زمانی در هنگام تخلیه بتن ، دو بخش یا بیشتر نمونه بتن تهیه کنید و سپس آنهارا با هم بخوبی مخلوط نمائید . بتن باید از تمام جریان بتن خروجی اخذ شود. رعایت حداکثر فاصله زمانی 15 دقیقه بین بخش اول و آخر نمونه­برداری ضروری است.

در صورتی که وسیله حمل و ریختن بجز وسایل فوق باشد نمونه­گیری باید به روشی نزدیک باشد که شباهت بیشتری به آن دارد.

رعایت حداکثر فاصله زمانی 15 دقیقه بین بخش اول و آخر یک نمونه­برداری ضروری است .

درنگارش ضوابط فوق ASTM C172 و استانداردهای 3201 ایران و EN 12350-1 و ISO منظور شده است.

آماده سازی نمونه

در همه روش های نمونه برداری ، اختلاط بخش­های نمونه اخذ شده در یک ظرف بزرگ ضرورت دارد. اینکار با یک بیل یا بیلچه در یک تشت یا فرغون انجام می شود . اینکار  باید با سرعت انجام گردد به نحوی که بتوان در موعد مقرر آزمایشهای تعیین اسلامپ، دماو هوای بتن را شروع نمود زیرا نتایج این آزمایشها متأثر از گذشت زمان در شرایط محیطی حاکم بر بتن خواهد بود و مسلماً لازم است در طول این عملیات بتن در معرض باد، تابش مستقیم خورشید و تبخیر شدید و جدی قرار نداشته باشد.

 

قالب, قالب بتن, قالب تست, قالب نمونه گیری, قالب نمونه گیری بتن,

*** برای خرید این محصول با ما تماس بگیرید ***

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “قالب‌ مکعبی تست بتن ( قالب نمونه گيری بتن)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *