دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی

اطلاعات محصول:

دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی برای تعیین مقاومت بتن و کنترل کیفیت بتن از مراحل ساخت تا مراحل بهره برداری آزمایش ها و استاندارد های مختلفی ارائه شده است . آزمایش بتن به دو گروه مخرب و غیر مخرب تقسیم بندی می شود در گروه مخرب برای تعیین پارامتر های مختلف ( وزن – رطوبت – مقاومت – استحکام و پایداری ) به سازه و بتن آسیب می  رسانند برای مثال در آزمایش تعیین مقاومت کرگیری باید قسمتی از سازه بریده شده و مغزه حاصل از این برش مورد آزمایش قرار گیرد در این روند هم از سطح مقطع عضو سازه ای کاسته شده و هم ممکن است به میلگرد ها آسیب رسیده باشد از این رو کرگیری یک آزمایش مخرب می باشد

 


مدل دستگاه
CO.B100 , CO.B101

استاندارد EN 12504-1

توضیحات

دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی

دستگاه مغزه گیر یا کر گیری (بتن، آسفالت و …):

مغزه گیری به عملیاتی گفته می شود که طی آن توسط دستگاه مغزه گیر ، مغزه های استوانه ای از بتن، آسفالت و…. بریده شده و خارج می شوند. این کار معمولا جهت ایجاد شکاف و عبور لوله و اتصالات تاسیسات انجام می شود. اما مغزه گیری میتواند با اهداف آزمایشگاهی جهت انجام آزمایشات مقاومت سنجی، جهت سنجش مقاومت فشاری، کششی و تنشی صورت می گیرد. عموما دستگاه مغزه گیر بتن با قابلیت نصب در محل مورد نظر، برای ایجاد حفره و شکاف یا مغزه گیری یا نمونه گیری و انجام اصلاحات بعد از بتن ریزی و ایجاد سوراخ با قطرهای زیاد با هدف عبور دادن لوله و کابل های تاسیساتی معمولا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا دستگاه مغزه گیر دارای پنج قسمت می باشد که شامل پایه، موتور گیربکس، مته، شفت (میله اتصال) و سگمنت می باشد.
دستگاه مغزه گیر يک ابزار قدرتمند جهت برش و مغزه گيري در مصالح از جنس هاي مختلفي از نظير بتن ، آسفالت ، سنگ ، آجر ، کاشي و ديگر مواد جامد مي باشد. اين دستگاه از اندازه هاي مختلفي از کوچک که مي توان آن را بسادگي توسط شخص حمل کرد و يا بزرگ که آنرا باید با ماشين آلات مخصوص راهسازي حمل کنند، ساخته میشود.
هنگام کار با دستگاه کرگيري با توجه به جنس مته ها و نيز جنس مصالح در حين کار، اصطکاک و در نهايت گرماي قابل توجهي توليد مي کند که اين نيز بايد به روش هاي مختلفي مهار گردد . در صورت عدم مهار گرماي ناشي از اصطکاک الماس ها با مصالح طول عمر مته کم شده و به موتور محرک نيز فشار مي آيد . در موارد مثل کرگيري بتن معمولا از آب استفاده مي شود که ضمن خنک کاري مته از گرد و خاک توليد شده نيز جلوگيري مي کند .

برای تعیین مقاومت بتن و کنترل کیفیت بتن از مراحل ساخت تا مراحل بهره برداری آزمایش ها و استاندارد های مختلفی ارائه شده است . آزمایش بتن به دو گروه مخرب و غیر مخرب تقسیم بندی می شود در گروه مخرب برای تعیین پارامتر های مختلف ( وزن – رطوبت – مقاومت – استحکام و پایداری ) به سازه و بتن آسیب می  رسانند برای مثال در آزمایش تعیین مقاومت کرگیری باید قسمتی از سازه بریده شده و مغزه حاصل از این برش مورد آزمایش قرار گیرد در این روند هم از سطح مقطع عضو سازه ای کاسته شده و هم ممکن است به میلگرد ها آسیب رسیده باشد از این رو کرگیری یک آزمایش مخرب می باشد.

مزایای دستگاه مغزه گیر:

  • امکان جابجایی و حمل آسان
  • سهولت در راه اندازی با برق شهری و موتور برق و….
  • امکان ایجاد زاویه نسبت به حالت عمود
  • سرعت اجرا دردستگاه مغزه گیر بالا است.
  • دقت بالای اجرا و امکان اجرا با قطرهای مختلف

نحوه کارکرد دستگاه مغزه گیر:

بعد از مشخص شدن محل مغزه گیری ، دستگاه به محل مورد نظر حمل و روی دیوار، فونداسیون یا هر قسمتی که مد نظر میباشد توسط رول بولت یا انکر فولادی نصب و ثابت می شود. پس از اطمینان از نصب دقیق پایه دستگاه مغزه گیر در محل، دستگاه به برق وصل شده و مغزه گیر ابتدا با سرعت کمتر و فشار ملایم در محل مربوط آغاز می شود، باید توجه داشت سیستم خنک کننده مته جریان آب می باشد. همچنین آب از ایجاد گرد و غبار حاصل جلوگیری می کند. از این جهت وجود آب در محل مغزه گیر ضروری است که باید مستقیما به شیر جریان آب دستگاه وصل و در طول مدت مغزه گیر یا مغزه گیری جریان آب توسط شیر تنظیم دستگاه مغزه گیر کنترل می شود، زمان مغزه گیری بسته به سختی محلی که نمونه برداری انجام میشود متفاوت بوده و نهایتا مغزه گرفته شده توسط مته به صورت استوانه ای از محل مربوط خارج می شود و در صورت نیاز به انجام آزمایشات نمونه ها به آزمایشگاه انتقال پیدا می کنند.

کاربرد دستگاه مغزه گیر مغزه گیری بتن:

مغزه گیری با دلایل متعددی در ساختمان سازی به انجام می رسد، از جمله این دلایل می توان به عبور لوله و اتصالات تاسیساتی ایجاد شکاف و نمونه گیری آزمایشگاهی و همچنین کاشت میلگرد و بولت در بتن و برداشت قسمت های اضافی بتن ریزی شده در پی و قسمت های مختلف ساختمان اشاره کرد. تعداد مغزه های مورد نیاز بسته به نقشه های تاسیساتی و ایجاد شکاف و آزمایشات مورد نیاز متفاوت می باشد. دستگاه مغزه گیر همچنین در نمونه گیری های معادن کاربرد دارد.

در بتن عموما زماني از کرگيري استفاده مي شود که دستگاه نظارت در قبول بتن کار شده در سازه با پيمانکار به مشکل خورده است. مغزه‌های بدست آمده از مغزه گیر بتن در انجام آزمایش های مختلفی از قبیل مقاومت فشاری، مقاومت کششی، نفوذ یون کلر، تعیین عمق کربناسیون و … بکار می‌روند.

در آسفالت در صورتی که آسفالت کوبیده شده باشد برای نمونه برداری می توان از دستگاه مغزه گیر استفاده نمود که از نمونه بدست آمده میتوان جهت تعیین درصد تراکم آسفالت کوبیده شده و همچنین استفاده از نمونه بدست امده جهت تعیین سایر پارامترهای آسفالت و تعیین ضخامت آسفالت استفاده کرد.

دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی

کاربرد دستگاه کر گیری  :

download (1)

  • برای تعیین مقاومت بتن
  • برای تعیین مقاومت سنگ
  • برای تعیین پارامتر های مختلف آسفالت
  • سوراخ کردن دیوار جهت عبور تاسیسات ( آب – برق – گاز )
  • ایجاد باز شو(درب – پنجره – نور گیر) در دیواره ها یا سقف
  • ایجاد سوارخ برای کاشت میلگرد

 

 

چرا از بتن سخت شده کرگیری( مغزه گیری) می کنند ؟

download (2)

 

  • مقاومت اعلام شده از سمت آزمایشگاه کمتر از مقاومت مشخصه طرح باشد
  • بین نتایج آزمایشگاه کار فرما یا شرکت مشاور و تولید کننده اختلاف باشد
  • برای تعیین مقاومت بتن های که تعیین مقاومت نشده اند
  • تعیین مقاومت جهت محاسبات عملیات مقاوم سازی

 

 

نکات ایمنی در استفاده از دستگاه کرگیری-مغزه گیری :

download (3)

  • استفاده از دستکش ، کلاه ، عینک و گوشی ایمنی
  • ابتدا دستگاه را در محل مورد نظر رول بولت کنید سپس دستگاه را روشن کنید
  • استفاده از آب جهت خنک کردن سرمته الزامی است
  • قبل از کر گیری به کمک نقشه های تاسیسات یا دستگاه های ارماتور یاب از محل عبور سیم برق ، لوله گاز و آب و … اطمینان حاصل نمایید
  • سعی شود از محلی کر گیری شود که میلگرد کمتری وجود دارد
  • با تعویض به موقع مته کرگیری از فشار اضافی به موتور دستگاه کرگیری جلوگیری کنید
  • با انتخاب سایز مته مناسب از ایجاد سوراخ بزرگ جلو گیری کنید

 

مته های موجود در بازار ایران :

download

مته های اروپای مانند هیلتی و هلیث که کیفیت مناسبی داشته اما این کیفیت متناسب با قیمت آن نمی باشد

مته های ایرانی با الماسه های وارداتی که کیفیت و قیمت مناسبی دارند

مته های چینی که کیفیت چندانی ندارد اما قیمت مناسبی دارند

طبق گفته مشتریان در حالت نرمال کرگیری از بتن بدون میلگرد مته ای چینی حدود 100 عدد مغزه مته های ایرانی حدود 200 تا 250 مغزه و مته اروپایی تا 300 مغزه کر گیری می کنند البته این آمار کاملا تجربی بوده و بستگی به نوع کاربرد و مصالح میتواد کم یا زیاد تر شود.

سایز های مته موجود در بازار ایران از ½ اینچ شروع میشود و تا 10 اینچ ادامه دارد اما پرکاربرد ترین آن ها 2 اینچ ، 4 اینچ و 6 اینچ می باشد

انواع مته مغزه گیر:

مته های مغزه گیر عموما سه بخش دارند: شفت، لوله استوانه ای و سگمنت.

شفت:  جهت اتصال مته به موتور می باشد

لوله : در سایزهای مختلف بر مبنای اینچ قابل استفاده است.

سگمنت : اساسی ترین بخش مته سگمنت مته یا نوک سخت مته می باشد که در تماس مستقیم با محل برش باید مقاومت قابل قبولی از خود نشان دهد، در نتیجه سگمنت های متفرقه بدنه ضعیف تری نسبت به سگمنت های از جنس کبالت و کریستال های الماسی مصنوعی و طبیعی دارند که سگمنت های مذکور دارای سرعت برش بیشتر و نرمتر و طول عمر قابل قبول تر نسبت به نمونه های متفرقه هستند.

مته ها با طول های مختلف از ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر و قطرهای متنوع از ۵ تا ۲۰ سانتی متر می باشند. همچنین انواع مته های دیگر با استفاده از یک اتصال ساده قابل نصب بر روی دستگاه مغزه گیر می باشند.

دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی

 

بهترین سایز مته برای کر گیری :

الف ) کاربرد تاسیساتی :

قطر سوراخ همیشه باید از قطر لوله ای که از درون حفره میگذرد بزرگتر باشد برای عبور لوله گاز باید قطر سورخ به حدی باشد مه ابتدا لوله قلاف سپس لوله گاز عبور کند

در مواردی که کرگیری جهت ایجاد بازشو استفاده میشود بهتر است از مته های با سایز کم استفاده شود تا فشار کمتری روی موتور باشد البته نباید بیش از حد کم باشد چون تعداد سوراخ ها خیلی زیاد می شود

 

ب ) کاربرد آزمایشگاهی :

در ازمایش مغزه گیری با دستگاه کر گیری باید ارتفاع نمونه و برابر قطر ان باشد در نتیجه بهتر است با انتخاب قطر مناسب این شرایط را فراهم کنیم برای مثال اگر از یک دال بتنی  10 سانتی متری میخواهیم کرگیری کنیم استفاده از مته 4 اینچ که قطر 10 سانتی متر دارد کار اشتباهی است هر چند که میشود با محاسبات این ضعف را جبران کرد ولی بهتر است از مته 2 اینچ با قطر 5 سانتی متر استفاده کرد

سایز معمول کرگیری برای کنترل کیفیت بتن 4 اینچ می باشد

کر گیری (مغزه‌ گيري) برقي

کر گیری (مغزه‌ گيري) برقي

مدل دستگاه

CO.B100

CO.B101

استاندارد

EN 12504-1

دستگاه کرگیری قابلیت کرگیری به صورت افقی و عمودی را دارد. طراحی دستگاه به نحوی است که به علت سبک بودن می توان با نصب آن بر روی هر سطحی اقدام به کرگیری نمود. این دستگاه قابلیت نصب مته های 6 و 2،3،4 اینچ را دارد و به راحتی تا عمق 450 میلی متر نمونه گیری می کند. قدرت موتور این دستگاه 2000 W با سردنده 1/4-1 و سرعت دو دور 450 rpm 900 ,rpm می باشد. همچنین دستگاه کرگیری برقی داراي شير آب براي خنك كردن مته و سهولت در مغزه‌گيري و بدون لرزش نیز می باشد. ابعاد این دستگاه 330*570*440 (L*W*H)میلی متر و وزن آن 24 تا 40کیلوگرم است.

 

کر گیری (مغزه‌ گيري) برقي

کر گیری (مغزه‌ گيري) برقي

 

مشخصات فنی دستگاه مغزه گیر بتن:

دستگاه به صورت کامل شامل موتور، پایه، آچار و سایر متعلقات عرضه می شود.

دستگاه مغزه گیر بتن عموما دارای بخش پایه است که متحرک بوده و قابل حمل و نصب در محل مورد نظر        می باشد. این بخش جداسازی از موتور اصلی و سوار کردن انواع موتور دریل بر روی پایه را امکان پذیر می کند. همچنین پایه قابلیت ایجاد زاویه در مغزه گیری را به کاربر می دهد. قسمت موتور در دستگاه مغزه گیر بتن که توان آن بر حسب وات مشخص می شود.

نحوه خارج کردن نمونه مغزه گیری شده:

  1. استخراج هسته حفاری توسط سیم یا طناب
  2. استخراج هسته حفاری توسط انبر مخصوص

 

دستور العمل هایی که هنگام مغزه گیری باید به دقت رعایت شود:

  • از دستگاه در صورت وجود نقص فنی استفاده نشود.
  • پین اتصال مته به دستگاه به دقت بررسی شود.
  • بدنه فولادی مته به دقت بازرسی شود چرا که در اثر وجود ترک امکان وقوع حادثه فاجعه بار برای اپراتور دستگاه طی عملیات مغزه گیری وجود دارد.
  • کاهش دمای مته توسط جریان آب صورت می گیرد لذا تداوم جریان آب مد نظر قرار گیرد.
  • در صورت سایش سگمنت (نوک مته)، در مته تنش ایجاد شده و موجب ترک و شکستن آن خواهد شد.
  • الماس ها یا لبه های مته به خوبی بازرسی شوند و از عدم ترک خوردگی و لب پریدگی اطمینان حاصل شود چرا که در صورت وجود ترک امکان بروز حادثه برای کاربر وجود دارد.
  • معمولا سرعت چرخش جهت انجام عملیات مغزه گیری روی مته حک شده است لذا از سرعت مجاز مشخص شده بر روی مته استفاده شود.
  • استفاده از کلاه دستکش و عینک ایمنی هنگام مغزه گیری توصیه می شود.
  • بعد از اتمام مغزه گیری مته از محل مغزه گیری خارج و سپس دستگاه خاموش شود.
  • پایه مته باید به اندازه کافی توسط صفحه با تکیه گاه انکر یا خلاء به محل مورد نظر چسبانده شود.
  • از چکش یا اجسام سنگین دیگر برای تنظیم و محکم‌تر کردن پایه استفاده نکنید.
  • دستگاه را فقط زمانی روشن کنید که از اتصال منبع تغذیه اطمینان کامل دارید و ولتاژ و فرکانس آن مطابق دستورالعمل‌های شرکتی است.
  • فقط از لوازم جانبی و مته‌های مورد تأیید و مناسب دستگاه استفاده کنید.

*** برای خرید این محصول با ما تماس بگیرید ***

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دستگاه کرگیری (مغزه‌ گيری) برقی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *