مقالات آموزشی

شرایط، استاندارد ها، سرمایه مورد نیاز، زمان مورد نیاز و نحوه تاسیس آزمایشگاه خاک

شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک

راه اندازی این آزمایشگاه یکی از اهداف کار برای مهندسین عمران گرایش ژئوتکنیک میباشد که با تأسیس این آزمایشگاه میتوانند به درآمد بالایی دست یابند.

این آزمایشگاه به دو صورت دولتی و خصوصی قابل تاسیس میباشد.

  • آزمایشگاه دولتی خاک

در این نوع از آزمایشگاه ها پروژه های بزرگ کشور با بودجه دولتی انجام میشود که بالطبع کار دشوارتر و درآمد بالاتری دارد. این گروه از آزمایشگاه ها مجوز خود را از معاونت راهبردی ریاست جمهوری دریافت میکنند.

  • آزمایشگاه خصوصی خاک

این آزمایشگاهها پروژه های عمرانی و شهری را با بودجه و مالکیت خصوصی انجام میدهند که در مقایسه با گروه اول پروژه های کوچکتر و آسانتری را انجام میدهند. این گروه برای تأسیس آزمایشگاه خاک مجوز خود را از معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی میگیرند.

برای راه اندازی آزمایشگاه خاک ابتدایی ترین شرایط شامل موارد زیر میباشد:

  • ثبت شرکت برای تأسیس آزمایشگاه خاک

(باید توجه داشت برای ثبت شرکت باید عنوان (انجام و ارائه خدمات فنی آزمایشگاهی) ذکر شود)

  • ثبت آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی.
  • داشتن افراد باتجربه و دارای پروانه نظام مهندسی که اصطلاحا افراد امتیاز آور نامیده میشوند.
  • تهیه تجهیزات مورد نیاز آزمایشکاه خاک.

شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک

استانداردهای تأسیس آزمایشگاه خاک

طبق آئین نامه اجرای قانون اجازه تأسیس آزمایشگاه های خاک توسط بخش تعاونی و خصوصی شرایط و استانداردهایی که متقاضی تأسیس آزمایشگاه خاک باید داشته باشد به شرح زیر میباشد:

الف- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه.

ب- مکان مناسب، امکانات، تجهیزات و منابع لازم.

ج- حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در یکی از رشته های خاک شناسی، خاک و آب و شیمی عمومی با 5 سال تجربه در امور خاک و آب و گیاه برای دارندگان مدرک تحصیلی و 3 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا لیسانس در یکی از رشته های کشاورزی با 6 سال تجربه در امور خاک ، آب و گیاه و 4 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس.

د- خدمت تمام وقت در آزمایشگاه به عنوان مدیر مسئول.

تبصره 1– چنانچه متقاضی تأسیس مدرک تحصیلی دارای مدرک تحصیلی دکترا باشد رعایت شرط داشتن سوابق تجربی ضرورتی ندارد.

تبصره 2– بخش تعاونی و متقاضیان خصوصی غیر واجد شرایط تحصیلی و تجربی میتوانند فردی که دارای شرایط مندرج در بندهای الف و ج و د باشد به عنوان مدیر مسئول معرفی کنند.

آزمایشگاه ها مکلفند در صورت وجود استانداردهای ملی یا مورد قبول موسسه استاندارد و وزارت کشاورزی، مطابق استانداردهای مزبور عمل کنند.

 

هزینه تأسیس آزمایشگاه خاک

برای ارزیابی هزینه های راه اندازی این آزمایشگاه فاکتورهای متعددی دخیل میباشد و به علت نوسان قیمتها نمیتوان برآورد هزینه دقیقی انجام داد اما میشود لیست موارد را از قبل تهیه کرد و به جمع بندی کلی رسید.

یکی از هزینه های راه اندازی شامل هزینه مکان مورد نیاز میباشد که با توجه به خرید یا اجاره مکان این مبلغ بسیار متغیر خواهد بود.

دومین مورد خرید دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه میباشد که این مورد نیز با توجه به پایه آزمایشگاه متفاوت است. همچنین میتوان دستگاههای مورد نیاز را به صورت دست دوم خریداری نمود که در کاهش هزینه ها نقش زیادی دارد و در سرمایه اولیه ای که برای شرکت نیاز دارید نقش بسزایی دارد. نو یا دست دوم بودن دستگاهها و وسایل مورد نیاز برای گرفتن مجوز از وزارت راه و مهندسی هیچ تفاوتی نمی کند فقط سالم و کالیبره بودن تجهیزات مهم است.

و اما مورد بعدی در برآورد هزینه افراد امتیاز آور می باشد که اگر قرار است مدارک و پروانه افراد برای راه اندازی گرفته شود باید با توجه به امتیازی که هر پروانه دارد مبلغی به شخص مورد نظر پرداخت گردد که این مورد نیز بسیار متغیر می باشد.به صرفه تر است که مهندسین عمران خود اقدام به دریافت مجوز نمایند تا این هزینه برایشان منظور نگردد.

نحوه تأسیس آزمایشگاه خاک

برای تأسیس آزمایشگاه خاک لازم است مراحلی را به ترتیب انجام داد که در این مبحث طبق اولویت انجام مراحل را بازگو میکنیم.

همانطور که میدانیم آزمایشگاه خاک خود به صورت یک شرکت فعالیت میکند که برای راه اندازی یک شرکت در گام نخست باید ثبت شرکت انجام شود.

برای انجام این کار به دو صورت میتوان عمل کرد. یکی اینکه فرد باید به اداره ثبت شرکتها در استان خود مراجعه کند و به صورت حضوری تمام مراحل را انجام دهد، یا به صورت مجازی از طریق وبسایت آن اداره این مرحله را به پایان رساند. دومین روش مراجعه به ادارات ثبت شرکتها میباشد که این ادارات صفر تا صد ثبت را انجام میدهند. البته بهتر است کارهای ثبت شرکت توسط خود فرد انجام پذیرد.

نکته مهم این است که در اساسنامه شرکت حتما لازم است که انجام خدمات آزمایشگاهی قید شود.

دومین گام برای راه اندازی آزمایشگاه خاک تهیه وسایل مورد نیاز آزمایشگاه میباشد. وسایلی مانند دستگاه حفاری، وسایل آزمایش SPT ، دستگاه سه محوری، دستگاه تحکیم و تمام وسایلی که برای انجام آزمایش مکانیک خاک لازم است. تعداد و نوع دستگاه هایی گه خریداری میشود بستگی به نوع شرکتی دارد که میخواهید تأسیس نمایید.

استانداردهای تأسیس آزمایشگاه خاک

آزمایشگاههای خاک خود به چهارگروه تقسیم میشوند که تحت عنوان پایه 1 تا 3 و ارشد قرار میگیرند. برای هر پایه تعداد دستگاههای مورد نیاز متفاوت میباشد.

تعداد پروانه ها و مدارک و افراد مورد نیاز برای هر پایه از آزمایشگاههای خاک متفاوت است.

طبق جدول زیر میتوان امتیاز مورد نیاز برای هر پایه را متوجه شد:

پایه آزمایشگاه خاک           3           2            1           ارشد
امتیاز مورد نیاز            50-60          61-80           81-100            101-110

گام بعدی که یکی از مهمترین بخشهای تأسیس آزمایشگاه خاک میباشد این است که بتوانیم اعضای امتیاز آور را جمع آوری کنیم.

یکی از روشهای توصیه شده برای این شراکت مهم چند مهندس عمران می باشد که با گذاشتن پروانه های کاریشان اقدام به راه اندازی آزمایشگاه خاک نمایند.

اما برای افرادی که مدارکی غیر مرتبط با این رشته دارند کار به این صورت است که فرد مورد نظر از چند مهندس عمران یا کارشناس ارشد و دکترای ژئوتکنیک دعوت به همکاری می نماید و با جمع آوری پروانه های آنها و ارائه به سازمان نظام مهندسی و یا وزارت راه اقدام به دریافت مجوز می نماید.

مرحله و گام بعدی برای تأسیس آزمایشگاه خاک خرید و یا اجاره مکان مناسب میباشد. با توجه به اینکه دستگاههای مورد نیاز در این آزمایشگاه بسیار بزرگ میباشد پس مکان مورد نظر نیز باید بزرگ باشد و طبق قانون باید حداقل متراژ آن 120 متر مربع باشد.همچنین این مکان باید کاملا مستقل باشد یا حتما ورودی مستقل داشته باشد.

مورد بعدی که حائز اهمیت می باشد این است که شهری که از آنجا پروانه دریافت شده با مکان آزمایشگاه یکی باشد.

بعد از آماده سازی مراحل بالا یعنی افراد امتیاز آور ، تجهیزات مورد نیاز و مکان مناسب آزمایشگاه،باید متندات و مدارک آنها تحویل وزارت راه و شهرسازی شود. البته ارگانی که مدارک تحویل آنجا میشود برای گرفتن مجوز در استانهای مختلف متفاوت است . مثلآ ارگان مورد نظر در تهران وزارت راه و شهر سازی می باشد ولی در استان دیگری ممکن است نظام مهندسی این مدارک را تحویل بگیرد، که بعد از بررسی مدارک شما در نوبت بازدید قرار میگیرید و پس از بازدید اگر مشکلی نبود اشتغال به کار اعطا میگردد.

کلام آخر

در هر کدام از موارد ذکر شده میتوانید با کارشناسان ما مشورت نموده و به بهترین صورت اقدان به راه اندازی این آزمایشگاه نمایید.

برای مشاوره بیشتر و یا خرید تجهیرات میتوانید از مشاوران مجموعه بهراد سازان استفاده کنید

همچنین میتوانید پی دی اف این مقالات را هم در لینک زیر دانلود و مشاهده کنید:

پی دی اف

دانلود پی دی اف

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *