مقالات آموزشی

شرایط تاسیس آزمایشگاه بتن

 تاسیس آزمایشگاه بتن، باید ها و نباید ها!

امروز اینجا هستیم تا به شما بگوییم که چگونه و در چه شرایطی می توانید یک آزمایشگاه بتن ایجاد کنید و به شما از فهرست هایی که یک آزمایشگاه را شامل می شود توضیح دهیم، پس در ادامه با ما باشید تا بتوانید اطلاعات مفیدی را از این باره کسب کنید.

آزمایشگاه بتن از چه سالی تاسیس شد؟ این سوالی هست که خیلی از کسانی که در معماری و یا شرکت های ساختمانی فعالیت می کنند، برایشان ایجاد می شود.

در اوایل قرن 20، سازمان های مختلفی از جمله انستیتوی ملی استاندارد و فناوری، سپاه مهندسان ارتش ایالات متحده، انجمن مهندسان عمران آمریکا، کمیته ASTM C-1 سیمان و انجمن سیمان پرتلند، تلاش های خود را برای استانداردسازی مشخصات و روش های آزمایش سیمان پرتلند آغاز كردند. این در نهایت منجر به تأسیس آزمایشگاه مرجع سیمان (CRL) در سال 1929 در NIST با كمیته ASTM C-1 به عنوان حامی مالی آن شد.

بازرسی از آزمایشگاه ها به عنوان فعالیت اولیه CRL تعیین شد. تا سال 1947، بازرسی های آزمایشگاهی محدود به آزمایشگاه هایی بود که آزمایش های فیزیکی را روی سیمان های هیدرولیک انجام می دادند. فعالیت بازرسی به تدریج گسترش یافت و شامل آزمایش بتن شد و کمیته ASTM C-9 در مورد مصالح بتن، و بتن در سال 1958 به عنوان یک حامی مالی مشترک شناخته شد.

نام آزمایشگاه مرجع سیمان و بتن (CCRL) در سال 1960 به تصویب رسید. در همین محدوده سال ها سیمان، بتن، سنگدانه، میله های تقویت کننده فولاد، پوزولان و مواد سنگ تراشی (واحدهای ملات و جامد) به تولید رسید. در حال حاضر بیش از 1100 آزمایشگاه در ایالات متحده، کانادا و مکزیک بازرسی می شوند.

دومین فعالیت عمده CCRL توزیع نمونه های مهارت بین آزمایشگاه ها بود. اولین نمونه سیمان پرتلند در سال 1936 توزیع شد. نمونه هایی با برنامه فعلی شامل سیمان پرتلند، سیمان مخلوط، سیمان سنگ تراشی، بتن سیمان پرتلند، پوزولان و مواد سنگ تراشی اضافه شد.

بتن چیست؟

بتن ماده کامپوزیتی متشکل از سنگدانه ریز و درشت است که با سیمان سیال (خمیر سیمان) بهم پیوند خورده و با گذشت زمان سفت می شود (پخت می شود). در گذشته از اتصال دهنده های سیمانی مبتنی بر آهک، مانند بتن آهک، اغلب استفاده می شد اما گاهی اوقات با سیمان های هیدرولیک دیگر مانند سیمان آلومینات کلسیم یا سیمان پرتلند برای تشکیل بتن سیمان پرتلند (به دلیل شباهت ظاهری آن به سنگ پرتلند) استفاده می شود.

بسیاری از انواع غیر سیمانی بتن، با سایر روش های اتصال سنگدانه به هم وجود دارد، از جمله بتن آسفالت با اتصال دهنده قیر، که اغلب برای سطوح جاده استفاده می شود و بتن های پلیمری که از پلیمرها به عنوان اتصال دهنده استفاده می شود.

وقتی سنگدانه با سیمان پرتلند و آب مخلوط می شود، این مخلوط دوغاب سیالی تشکیل می دهد که به راحتی ریخته و به شکل قالب در می آید. سیمان با آب و سایر مواد، واکنش نشان می دهد و یک ماتریس سخت ایجاد می کند که مواد را به هم متصل می کند و به یک ماده سنگ مانند با دوام می رسد که کاربردهای زیادی دارد.

غالباً، مواد افزودنی (مانند پوزولان ها یا فوق روان کننده ها) در مخلوط گنجانده می شوند تا خصوصیات فیزیکی مخلوط مرطوب یا مواد نهایی را بهبود بخشند. بیشتر بتن با مواد تقویت کننده (مانند میلگرد) تعبیه شده برای ایجاد مقاومت کششی.

بتن یکی از مصالح ساختمانی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آن در جهان، تن بر تن، دو برابر فولاد، چوب، پلاستیک و آلومینیوم است. در سطح جهان پیش بینی می شود صنعت بتن آماده، بزرگترین بخش بازار بتن، تا سال 2025 گسترش پیدا خواهد کرد. بتن از ملات متمایز است. در حالی که بتن خود یک ماده ساختمانی است، ملات عامل اتصال است که به طور معمول آجرها، کاشی ها و سایر واحدهای سنگ تراشی را در کنار هم نگه می دارد.

مرکز آزمایشگاه بتن در تهران

آزمایشگاه بتن و مصالح ساختمانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آماده ارائه آزمایشات بتن و آزمایشگاه برای پاسخگویی به نیاز به پروژه های ساخت و ساز در مقیاس بزرگ و کوچک است. این آزمایشگاه از کاملترین مراکز آزمایش بتن و مصالح میباشد.

آزمایشگاه بتن دانشگاه صنعتی امیرکبیر

فهرست تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه بتن

هدف اصلی آزمایشگاه بتن انجام تحقیقات برای ایجاد زیرساخت های بتونی بهتر، با دوام تر، مقرون به صرفه و پایدار با استفاده از:

بررسی و توصیف مواد تشکیل دهنده بتن مورد استفاده در بزرگراه ها از جمله سیمان، سنگدانه، مواد سیمانی تکمیلی و جایگزین و مواد افزودنی و

ارزیابی و بهبود جنبه های دوام بتن می باشد.

ما مجموعه بزرگی از تجهیزات آزمایشگاهی و میدانی را برای آزمایش بتن ارائه می دهیم.

از تجهیزات آزمایش میدان بتن می توان برای آزمایش بتن تازه تا آزمایش غیر مخرب بتن سخت شده استفاده کرد. تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه بتن گیلسون شامل انواع مختلفی از محصولات برای چنین آزمایشات مقاومتی روی قالب یا تیرهای سیلندر بتن است.

تجهیزات آزمایش بتن ما، تضمین می کنند که بتن مطابق مشخص شده برای روسازی ها و سازه های با کیفیت بالا تحویل داده می شود.

محصولات ما برای محتوای هوا شامل کنتورهای هوای حجمی نوع B و شاخص هوا است. برای آزمایش توانایی عبور بتن از خود تحکیم، حلقه J یا L-box داریم. تجهیزات دیگر شامل کیت های تست شیب برای اندازه گیری کارایی، اندازه گیری وزن برای واحد وزن مخلوط های بتونی معمولی است.

شرایط تاسیس آزمایشگاه بتن

تجهیزات آزمایش مقاومت بتن برای اطمینان از انطباق با مشخصات، مقاومت فشاری یا خمشی بتن را اندازه گیری می کنند. ماشین آلات آزمایش فشرده سازی بتن Gilson در ظرفیت های مختلف بار از 250lbf تا 500lbf است. ما لوازم جانبی مختلف دستگاه فشرده سازی را برای آزمایش های مختلف تست قدرت در سیلندرها، تیرها و قالب های مکعب ارائه می دهیم. سایر تجهیزات محبوب تست قدرت شامل بالشتک های درپوش استوانه ای، ترکیب دربندی، گلدان های ذوب، دستگاه تست تیرچه قابل حمل و دستگاه های آماده سازی انتهایی است.

تجهیزات آزمایش سیمان مطابق با استانداردهای ASTM و AASHTO است که برای تست قوام ، مقاومت ، زمان تنظیم شده و سرعت انقباض استفاده می شود. تجهیزات برای آزمایش مشخصات سیمان ، ملات و آزمایش گروت برای دسته های مخلوط نهایی بتن و محصولات سنگ تراشی استفاده می شود.

دیگر تجهیزات مورد نیاز شامل دستگاه های Vicat، مخروط های جریان Grout، نفوذپذیری هوا Blaine، شن و ماسه آزمایش ASTM، قالب های مکعب و قالب های Prism می باشد.

تجهیزات پخت بتن از حداکثر مقاومت در شرایط دما و رطوبت مطلوب مورد نیاز در مشخصات ASTM / AASHTO اطمینان حاصل می کند. این تجهیزات شامل جعبه های پخت، مخازن آب، کنترل اتاق های مرطوب و فن های مه شکن است. علاوه بر این، گزینه های مختلف دیگر برای تنظیم رطوبت و دما و نظارت بر نمونه های بتنی را هم دارا می باشیم.

قالب های نمونه بتنی شامل انواع مختلفی مانند قالبهای سیلندر، تیر یا مکعب هستند که برای آزمایش مقاومت فشاری استفاده می شوند. قالبهای سیلندر از پلاستیک، چدن، یا فولاد روکش شده ساخته شده اند. آنها در اندازه های نمونه مختلف از 2x4in تا 6x12in در دسترس هستند.

قالب های پرتوی ناهموار و چند منظوره در طرح ها و اندازه های مختلف، نمونه های مقاومت خمشی را ایجاد می کنند که مطابق با الزامات ASTM و AASHTO هستند.

قالب های مکعب بتونی برای مقاومت فشاری یا به عنوان ظروف نمونه برای آزمایش زمان تنظیم شده استفاده می شوند.

تجهیزات آزمایش غیرمخرب، مقاومت، دوام و قوام بتن سخت شده در روسازی و سازه ها را ارزیابی می کنند. چنین محصولاتی مانند چکش های آزمایش بتن، تخمینی سریع از مقاومت بتن سخت شده در محل را، ارائه می دهند.

ابزارهای رادار نفوذی زمین (GPR) و میله های تقویت کننده فولاد و سایر جاسازی ها را تشخیص و اندازه گیری می کنند. ابزارهای دیگر خوردگی موجود یا بالقوه میله های تقویت کننده را تعیین می کنند یا تشکیل و حرکت ترک در سازه را کنترل می کنند.

هسته حفاری و اره یک روش پذیرفته شده برای نمونه برداری از بتن سخت شده برای آزمایش مقاومت فشاری، تجزیه و تحلیل پتروگرافی و آزمایش های شیمیایی است. مته های هسته ای برقی یا گازی گیلسون و بتن های الماس گیر نمونه های استوانه ای را برای آزمایش استخراج می کنند.

میکسرهای بتن نمونه های طراحی بتن، آسفالت، سیمان و مخلوط گروت را برای آزمایش آزمایشگاهی مطابق با استانداردهای ASTM / AASHTO آماده می کنند. میکسرهای ناهموار، قابل حمل، ثابت و بتونی برای رفع نیازهای شما موجود است.

ابزار اندازه گیری نمونه طول، قطر و محیط نمونه های آزمایش بتن را تعیین می کند. مدل ها شامل کولیس های دیجیتال با ظرفیت 6 اینچ یا 12 اینچ (152 یا 305 میلی متر) و نوارهای اندازه گیری قطر در واحد های متریک یا اینچ خواهند بود.

این فهرست یکی از کاملترین فهرست های مورد نیاز برای ایجاد یک سالن و یا یک آزمایشگاه بتن است که شما می توانید با تمام این وسایل یک آزمایشگاه بتن را تشکیل دهید. به طور کلی فهرست نیازهای شما برای تشکیل یک آزمایشگاه بتن و مصالح به شرح زیر می باشد:

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی داشتیم که شما را با نحوه ایجاد یک آزمایشگاه بتن راهنمایی کنیم، اگر تصور می کنید که سوالات دیگری در این باره خواهید داشت، می توانید با مهندسین ما تماس حاصل کرده و با بهترین مشاوره، اطلاعت بیشتری دریافت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *