دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس )

/ / مقالات آموزشی

دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ):

دستگاه لس آنجلس

از دستگاه لوس آنجلس جهت تعیین میزان سایش  سنگدانه ها  استفاده میشود استاندارد ملی 448 برای سنگدانه های کوچکتر از 19 میلیمتر ( الک سایز 4/3 اینچ ) و استاندارد ملی 8447 نیز برای سنگدانه های بین 19 تا 38 میلیمتر ( الک سایز 2/1 1  اینچ) استفاده میشود.

 

آماده سازی نمونه :

نمونه تهیه شده از دپو یا خط تولید یا نمونه آزمایشگاهی مورد نظر را به یکی از روش های ذکر شده در استاندارد ملی 7146 (روش مقسم ، چهار بخشی و…) انتخاب کنید . نمونه ها را بشوید تا مواد چسبنده و گرد و غبار از روی نمونه ها پاک شود سپس نمونه ها را تا رسیدن به وزن ثابت در اون با دمای 5±110 درجه  نگهداری کنید .سپس به کمک الک ها دانه بندی زیر را بسازید .

دستگاه لوس آنجلس

روش انجام آزمایش :

نمونه سنگدانه اماده شده را به همراه گوی دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) درون دستگاه ریخته و دستگاه را روی 500 دور تنظیم کنید.بعد از تمام شدن 500 دور مصالح بزرگتر از 1.7 میلیمتر  ( الک با مش 12 ) را بشوید تا مواد چسبنده و گرد و غبار از روی نمونه ها پاک شود سپس نمونه ها را تا رسیدن به وزن ثابت در اون با دمای 110 نگهداری کنید

جدول 2

محاسبات :

میزان افت (اختلاف وزن اولیه و وزن بعد از ازمایش ) نسبت به وزن اولیه نمونه را بر حسب در صد محاسبه کنید . برای این کار از فرمول زیر استفاده کنید .

 

Y =  وزن نهایی نمونه

C  = وزن اولیه نمونه

 

ویزگی های دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) بهراد سازان مطابق با استاندارد ملی ایران :

دستگاه لس آنجلس تشکیل شده از یک استوانه ای به قطر داخلی 5±711 میلیمتر و طول داخلی 5±508 میلیمتر  که دو سمت ان مسدود می باشد تشکیل شده که برای ریختن و برداشتن نمونه ها از دریچه ای که روی بنده مطابق با استاندارد تعبیه شده استفاده میشود.

دیگر ابعاد این دستگاه در شکل زیر مشخص شده است .

لس انجلس(1)

دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) داری 12 گوی به قطر 46 تا 48 میلیمتر با وزن تقریبی 390 تا 445 گرم است که در مجموع 25±5000 گرم می باشد. منظور از  – بار  – و نیروی بار نیروی  است که گوی ها به سنگدانه وارد میکند

در هنگام استفاده از دستگاه  لس آنجلس (لوس آنجلس) به نکات زیر دقت فرمایید :

  • دستگاه لوس آنجلس با وزن تقریبی 350 کیلو گرمی به راحتی قابل حمل نبوده و بهتر است نزدیکترین محل به درب وردی جا نمایی شود.
  • در اثر اثابت گوی ها و سنگدانه ها به بدنه دستگاه صدای زیادی تولید میشود بهتر است از محافظ صدای دستگاه لس آنجلس یا عایق صدا استفاده کنید.
  • به علت حرکت چرخشی دستگاه لوس آنجلس  از نزدیک شدن سایر افراد به دستگاه جلو گیری کنبد.
  • در هنگام ازمایش 100 دور دقت شود تمام مصالح و گرد و غبار نیز به داخل دستگاه برگرداننده شود.
  • برای وزن کشی مصالح قبل و بعد از آزمایش باید از ترازو با دقت 1 گرم استفاده شود.

 

 

دستگاه لوس آنجلس گروه مهندسی بهراد سازان پارسه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *