مقالات آموزشی

دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس )

دستگاه لس آنجلس

از دستگاه لوس آنجلس جهت تعیین میزان سایش  سنگدانه ها  استفاده میشود استاندارد ملی 448 برای سنگدانه های کوچکتر از 19 میلیمتر ( الک سایز 4/3 اینچ ) و استاندارد ملی 8447 نیز برای سنگدانه های بین 19 تا 38 میلیمتر ( الک سایز 2/1 1  اینچ) استفاده میشود.

 

آماده سازی نمونه

نمونه تهیه شده از دپو یا خط تولید یا نمونه آزمایشگاهی مورد نظر را به یکی از روش های ذکر شده در استاندارد ملی 7146 (روش مقسم ، چهار بخشی و…) انتخاب کنید . نمونه ها را بشوید تا مواد چسبنده و گرد و غبار از روی نمونه ها پاک شود سپس نمونه ها را تا رسیدن به وزن ثابت در اون با دمای 5±110 درجه  نگهداری کنید .سپس به کمک الک ها دانه بندی زیر را بسازید .

 

روش انجام آزمایش

نمونه سنگدانه اماده شده را به همراه گوی دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) درون دستگاه ریخته و دستگاه را روی 500 دور تنظیم کنید.بعد از تمام شدن 500 دور مصالح بزرگتر از 1.7 میلیمتر  ( الک با مش 12 ) را بشوید تا مواد چسبنده و گرد و غبار از روی نمونه ها پاک شود سپس نمونه ها را تا رسیدن به وزن ثابت در اون با دمای 110 نگهداری کنید

جدول 2

 محاسبات :

میزان افت (اختلاف وزن اولیه و وزن بعد از ازمایش ) نسبت به وزن اولیه نمونه را بر حسب در صد محاسبه کنید . برای این کار از فرمول زیر استفاده کنید .

 

Y =  وزن نهایی نمونه

C  = وزن اولیه نمونه

 

 ویزگی های دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) بهراد سازان مطابق با استاندارد ملی ایران 

دستگاه لس آنجلس تشکیل شده از یک استوانه ای به قطر داخلی 5±711 میلیمتر و طول داخلی 5±508 میلیمتر  که دو سمت ان مسدود می باشد تشکیل شده که برای ریختن و برداشتن نمونه ها از دریچه ای که روی بنده مطابق با استاندارد تعبیه شده استفاده میشود.

دیگر ابعاد این دستگاه در شکل زیر مشخص شده است .

لس انجلس(1)

دستگاه لوس آنجلس ( لس آنجلس ) داری 12 گوی به قطر 46 تا 48 میلیمتر با وزن تقریبی 390 تا 445 گرم است که در مجموع 25±5000 گرم می باشد. منظور از  – بار  – و نیروی بار نیروی  است که گوی ها به سنگدانه وارد میکند

 در هنگام استفاده از دستگاه  لس آنجلس (لوس آنجلس) به نکات زیر دقت فرمایید :

  • دستگاه لوس آنجلس با وزن تقریبی 350 کیلو گرمی به راحتی قابل حمل نبوده و بهتر است نزدیکترین محل به درب وردی جا نمایی شود.
  • در اثر اثابت گوی ها و سنگدانه ها به بدنه دستگاه صدای زیادی تولید میشود بهتر است از محافظ صدای دستگاه لس آنجلس یا عایق صدا استفاده کنید.
  • به علت حرکت چرخشی دستگاه لوس آنجلس  از نزدیک شدن سایر افراد به دستگاه جلو گیری کنبد.
  • در هنگام ازمایش 100 دور دقت شود تمام مصالح و گرد و غبار نیز به داخل دستگاه برگرداننده شود.
  • برای وزن کشی مصالح قبل و بعد از آزمایش باید از ترازو با دقت 1 گرم استفاده شود.

 

 

 دستگاه لوس آنجلس گروه مهندسی بهراد سازان پارسه 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *